Majątek w Orońsku należał do starych, polskich rodów szlacheckich. W XIX w. nabyła go rodzina Christianich, a potem Helena Pruszak, późniejsza żona Józefa Brandta. Niewiele w pałacu zostało z oryginalnego wyposażenia. W czasie I Wojny Światowej doszczętnie ograbili go Niemcy, a po II Wojnie Światowej majątek znacjonalizowano.
Wnętrza zrekonstruowano, nadano im XIX-wieczny charakter i nawiązano do ich pierwotnego przeznaczenia. Obecna ekspozycja pochodzi ze zbiorów własnych Centrum Rzeźby Polskiej oraz depozytów z Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Gospodarstwa Domowego w Ziębicach.
Muzeum Rzeźby Współczesnej… Rzeźba… konkretna, przestrzenna, dotykalna. Niczego nie udaje. Powstała i jest tym, czym jest. Może dlatego ta forma sztuki towarzyszy gatunkowi homo sapiens od zarania dziejów? Wystarczyło wziąć materię, ukształtować ją i pokazać światu.
O tym, czy rzeźba stanie się częścią sztuki, decydują pospołu intencje twórcy i zainteresowanie odbiorcy. I nie trzeba doszukiwać się w niej podobieństwa do czegokolwiek występującego w naturze, bo ona jest czymś całkiem nowym. Czymś co powstało w określonym miejscu i czasie.