Kolekcja prezentowana jest w stylowo aranżowanych wnętrzach urządzonych kopiami mebli w stylu biedermeier i przedmiotami z epoki. Z dawnego wyposażenia dworu zachowało się niewiele detali: drewniane gzymsy, framugi drzwi i okien oraz dwa piece kaflowe i żeliwny kominek.
Głównymi eksponatami są oryginalne dokumenty pochodzące z rodzinnego archiwum rodziny Kolbergów: zachowane wizerunki i fotografie, rękopisy, pierwodruki, partytury kompozycji muzycznych Oskara Kolberga oraz bogata kolekcja instrumentów muzycznych. Instrumentów takich, na jakich grał i tworzył i takich, z jakimi stykał się w czasie nieustannej niemalże podróży po ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, rozdartej na troje przez sąsiadów. Szerokie zainteresowania, wykształcenie, talent, pasja badawcza i ogromne zaangażowanie pozwoliły Kolbergowi uzyskać bezprecedensowy w skali świata efekt.
GABINET HUMANISTY. W dawnym pomieszczeniu kredensu dworskiego zobaczymy, jak mógł wyglądać gabinet znakomitego etnografa. Wyeksponowano m.in. późnobarokową szafę elbląską z 1802 r., biurko, kufer podróżny, bibliotekę ze zbiorem pierwodruków „Ludu” i „Obrazów Etnograficznych”, dokumenty, obrazy i pamiątki rodzinne braci Oskara Kolberga. I jego zbiór… Samych tylko oryginalnych pieśni ludowych Kolberg udokumentował z górą 12 tys. Do tego 1250 podań, 670 bajek, 2700 przysłów, 350 zagadek… Ekspozycja biograficzna daje nam możliwość zapoznania się zaledwie z namiastką tego ogromnego kulturowego dziedzictwa, ale jakże imponująca to namiastka.
DZIEJE PRZYSUCHY. Historia dworu i jego właścicieli – Dembińskich, jest wyodrębnioną częścią stałej ekspozycji muzealnej. Dzieje Przysuchy w okresie XVIII-XX wieku przedstawione są za pomocą map, planów, rękopisów i innych archiwaliów pozyskanych m.in. od rodziny byłych właścicieli. Znajdziemy wśród nich fotografie innych, znajdujących się w okolicy, posiadłości Dembińskich czy ufundowanych przez nich kościołów ale także kopię przywileju Augusta III z 16 stycznia 1745 r., dokumenty dotyczące rozwoju hutnictwa czy też osadnictwa ludności niemieckiej i żydowskiej. Na ścianach, wśród XIX wiecznych obrazów o tematyce wiejskiej, wyeksponowane są portrety Urszuli Dembińskiej z Morsztynów i Franciszka Dembińskiego herbu Rawicz.